Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Allt du vill veta om 00-talet, och möjligen lite till

leave a comment »

Just nu är det mycket 00-tal. Igår gästade jag programmet Morgonen i Radio Kristianstad för att försöka summera de senaste tio åren. Att de bjöd in mig beror på att jag just nu är inblandad i en rad projekt som alla går ut på att sammanfatta årtiondet.

Det första, som har pågått längst, är Novells mastodontbloggsatsning Nollnolltalet.se. Det började i våras som en lös idé av min redaktionskompis David Hylander – att lista 00-talets bästa låtar i en opretentiös blogg – men har växt till ett monster (ett snällt monster). Konceptet: 100 låtar framröstade av 100 personer, presenterade under 100 dagar, komplett med krönikeliknande texter om varje låt. Själv har jag hunnit skriva två texter, om Beyoncés ”Halo” och Markus Krunegårds ”Ibland gör man rätt, ibland gör man fel”.

Nedräkningen påbörjades i september och kulminerar på nyårsafton. Då har Novell hyrt Södra Bar i Stockholm för en spektakulär nyårsfest. Förutom att presentera vinnaren – 00-talets allra bästa låt – så blir det skumpa, dans och uppträdanden från en rad hemliga artister som tolkar sina favoritlåtar från decenniet. Köp biljett här.

Nästa projekt är i bokform. Noll Noll – decenniet som förändrade världen heter en antologi med Anders Rydell och Tobias Nielsén som redaktörer. Boken, som ges ut av Volante och ska finnas till försäljning redan innan jul, är ett försök att sammanfatta de gångna tio årens viktigaste händelser och trender. Förutom jag själv medverkar Anders Mildner, Annina Rabe, Salka Hallström Bornold, Martin Gelin, Andreas Ekström, Kristin Lundell, Klas Ekman, Jesper Högström, Caroline Hainer, Kjell Häglund, Karin Eriksson, Ann-Helen Meyer von Bremen, Emanuel Sidea och Björn af Kleen.

Mitt kapitel har fått rubriken Flykten från verkligheten. Genom att bunta ihop bland annat fantasylitteratur, superhjältefilm och onlinerollspel under etiketten ”nördstämplad eskapism” resonerar jag kring varför så stor del av 00-talets populärkultur har utspelat sig i fjärran sagovärldar. Längs vägen tar jag upp FC Z-Tore, Obamas intresse för Star Trek, Junot Diaz, konvergenskultur, behovet av hjältar i turbulenta tider, Dungeons and Dragons, våldtäkter i Second Life och musikstilen wizard rock.

För mer info, kolla in bokens sajt. Där kommer det för övrigt att dyka upp en intervju med mig om mitt kapitel.

Slutligen har jag dessutom varit med och röstat fram 00-talets filmer. På Nollnollfilm.se, vars grundare erkänner att de halvt snott idén från Nollnolltalet.se, listas årtiondets bästa filmer. Nedräkningen är redan i full gång. Så småningom kommer även min personliga topp 20 att publiceras, tror jag åtminstone. (Om inte så slänger jag upp den här.)

Uppdatering: Nu ligger min filmlista uppe.

Written by Adam Svanell

december 10, 2009 den 3:49 e m

Kommentera

