Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Henrik Pontén, den ofrivillige politikern

leave a comment »

”Jag upplever att jag tvingas in i rollen som debattör” säger Henrik Pontén i mitt reportage i veckans nummer av Fokus. Texten är lika delar diskussion kring hur fildelningsdebatten håller på att rinna ut i sanden och porträtt av Antipiratbyråns ”bad cop”. En central poäng är att den så kallade upphovsrättsindustrin har haft sitt framgångsrikaste år på länge, trots Ephone-domen och Piratpartiets sju procent. (Att det inte behöver betyda att de håller på att ”vinna piratkopieringskriget” behöver jag kanske inte påpeka.)

Artikeln är ganska lång, så jag struntar i att publicera den här i bloggen. Men läs den på Fokus.se, eller ännu hellre, köp pappersupplagan. Där presenteras texten i ett fint paket med en fördjupande kommentar av Eric Schüldt och grymma bilder av Linda Forsell.

Written by Adam Svanell

november 13, 2009 den 11:12 e m

Kommentera

