Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Obegränsade comebackmöjligheter

leave a comment »

Idén till min Rednex-artikel i vårnumret av Novell föddes när jag läste en notis om bandmedlemmarnas konflikter – att två olika uppsättningar av gruppen turnerade samtidigt, och att både utgav sig för att vara Rednex. Något så absurt måste undersökas närmare, tänkte jag.

Så här i efterhand har jag dock insett att situationen kanske inte var helt unik. Jag hört påstås att både Boney M och The Animals har turnerat i flera parallella konstellationer. Och nyss snubblade jag in på 2 Unlimiteds hemsida (av anledningar som jag inte kan gå in på just nu). Där hittade jag, under fliken ”news”, följande välstavade rubriker:

7 oktober: New single, new album : a come back !?

10 oktober: Too Unlimited ? : another come back !?

Den holländska belgiska eurocombon gick ju till comebackhistorien redan med 1998 års ”återförening”. Då släppte 2 Unlimited en ny skiva efter något års vila. Det märkliga var att ingen av de två gamla medlemmarna var med, utan hade bytts ut mot nya, helt okända sångerskor.

Nu gör alltså båda dessa grupper comeback – samtidigt. I januari släpper originalduon Ray och Anita sin första singel tillsammans på tretton år. Bara tre dagar efter att den nyheten kom avslöjades att 1998 års ersättare Romy och Marion också har en comebacksingel på gång. Om jag inte redan hade gjort något snarlikt så hade jag genast börjat skissa på Det Stora 2 Unlimited-Reportaget…

(Jag rekommenderar för övrigt ett besök på 2 Unlimited-sajten. Den ser ut vara byggd lagom till världssuccén med ”No limit” 1993.)

Written by Adam Svanell

november 4, 2009 den 4:38 e m

Publicerat i Blogg

Tagged with , ,

Kommentera

