Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

DIY på gamla dar

leave a comment »

Intervju med Moby (publicerad i tisdags i SvD):

Tio år har gått sedan succéskivan Play. Men på sitt nionde album gör Moby fortfarande precis samma samplingsbaserade ambientmusik. Jag ringde upp och pratade istället om hans syn på Barack Obama och rumpattacken mot Eminem.

Efter en halvtimmes samtal brister lågmälde Moby ut i ett okontrollerat fniss. Jag har just frågat vad han tycker om Sasha Baron Cohens stjärtkupp mot rapparen Eminem. Några dagar innan den här intervjun uppträdde den brittiske komikern på MTV Movie Awards i Los Angeles med ett av sina alias, den österrikiske modebögen Brüno, och landade under en ”flygtur” över publiken med skinkorna i ansiktet på en rasande Eminem.

Senare ska det visa sig att rapstjärnan var inbegripen i skämtet. Men det vet inte Moby, som en gång blev hotad med stryk av Eminem efter att ha kallat denne för homofob. Nu visar han öppet sin skadeglädje.

– Hihihi, att bli firad ner med arslet mitt i hans ansikte, det är ju så roligt!

Intervjun har redan hunnit handla om industriromantik, fildelning och avigsidorna med New York. Däremot inte om hans nya skiva. Men så är Moby – eller Richard Melville Hall som det står på hans kort hos yogainstruktören – mycket mer än bara musiker. Han arbetar för djurrättsorganisationen PETA, hjälpte John Kerry i dennes presidentkampanj, är vegan, driver en sajt med musik som independentfilmare kan använda gratis, debatterar mot kristna högerpolitiker och sitter i styrelsen för ett institut som forskar i musikterapi. Det är lätt att engagemangen, samt det faktum att han är en sympatisk prick, lyckas överskugga att Moby gör ganska ointressant musik.

I sina piggare stunder lutar sig nya albumet Wait for me på folktroniska eller postrockiga ben. Desto oftare upprepar skivan bara den ambientsås av syntmattor och bluessamplingar som på 90-talet gjorde Moby till en världsartist. Ändå beskriver han själv den som ett trendbrott.

– Jag ville göra något personligt och vackert, oavsett om det skulle sälja. Det blev en återgång till mina punkrötter. Jag spelade in skivan i mitt sovrum och ritade omslaget i köket.

Hade du blivit för kommersiell?

– Ibland, som på skivan Hotel, har jag nog tänkt för mycket på att jag vill att många gilla resultatet. Vändningen kom en kväll när jag satt på en gala med Ludacris till vänster och Christina Aguilera till höger. Plötsligen frågade jag mig vad sjutton jag gjorde där. De flesta skivor jag själv gillar är ju gjorda av små artister på små bolag.

På din genombrottslåt Go samplade du soundtracket från Twin Peaks, nu har David Lynch regisserat en musikvideo åt dig. Om jag var din pr-ansvarige skulle jag skriva att ”cirkeln är sluten”.

– Ja, det är en stor ära. David Lynch är en av mina stora hjältar. Jag älskar hans sätt att göra filmer som är experimentella och skruvade, men också underhållande.

Du kampanjade för John Kerry 2004. Vad tycker du om Obama?

– Han är otrolig. Jag har i princip tillbringat de senaste åtta åren med att resa runt och be om ursäkt å USA:s vägnar. Det känns skönt att inte behöva skämmas längre. Och hittills tycker jag att Obama gör ett fantastiskt jobb. Har du läst hans självbiografi?

Nej.

– Du måste läsa den! Mitt favoritavsnitt är när han har skinnjacka och hänger med marxister och feminister. Jag menar, man är van vid att presidenter är rika, vita gubbar. Nu har vi en cool, svart president som gillar Billie Holiday.

FAKTA: MOBY

Heter egentligen: Richard Melville Hall.

Född: 1965 i New York.

Aktuell: Med nya albumet Wait for me.

Slog igenom: 1991 med singeln Go. Världsstjärna blev han dock först 1999 då han släppte skivan Play som såldes i nio miljoner exemplar.

Written by Adam Svanell

juli 6, 2009 den 2:47 e m

Kommentera

