Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Stockholm, Stockholm, Stockholm

with 2 comments

Sedan jag flyttade till Stockholm för två år sedan händer det regelbundet att jag får försvara huvudstaden inför bekanta som bor på annan ort (oftast en som börjar på G och slutar med öttlaborg). Nej, säger jag vänligt, alla stockholmare är inte överlägsna och ytliga. Nej, det är inte omöjligt att lära känna nya människor. Jo, man kan känna sig hemma här.

På en punkt måste jag dessvärre ge 08-hatarna rätt, och det är när det gäller Stockholmsbornas kunskap om resten av landet. Inte alla, men många jag träffar i Stockholm tycks helt ointresserade av det som sker utanför den kungliga huvudstaden. Vissa verkar knappt kunna peka ut Malmö eller Uppsala på en karta. Och attityden märks extra tydligt när man studerar medierna.

Förra onsdagen skulle jag recensera The Bear Quartet på Strand. Inför konserten kunde man i Stockholmstidningar läsa att ”det var läääänge sedan de stod på en svensk scen ihop” och att de ”inte har spelat i Sverige på åratal”. Därför blev jag förvånad när en snabb googling visade att gruppen hade uppträtt i Luleå så sent som i december. Har det inte hänt i Stockholm så har det inte hänt alls?

Morgonen efter spelningen slog jag upp DN På Stan, där det krulliga poplöftet Erik Hassle intervjuades:

När uppträdde du för en stor publik första gången då?

– Min mamma var min lärare i mellanstadiet …

Hur funkar det?

– Alltså, det bodde 600 pers i Katrineholm och av dem var kanske 100 skolelever. Min mamma var lärarinna, det fanns inte så många alternativ.

Okej, nu ska jag vara tydlig. Katrineholm – beläget mindre än femton mil från DN-skrapan – är en egen kommun, Sveriges 75:e största. Katrineholm har drygt 32 000 invånare.

Varken reporter, redaktör eller redigerare reagerar här på uppgiften att det bor 600 personer i Katrineholm, ett påstående som uppenbart är antingen ett skämt eller ett missförstånd. Tänk om Katrineholms-kuriren på motsvarande sätt skulle räkna fel på huvudstadens befolkning med 98 procent: ”Det bor 15 000 pers i Stockholm och av dem är kanske 2 500 skolelever”.

Sånt här får mig att tänka på när jag besökte Malmö tillsammans med några Stockholmsboende, mediearbetande vänner. Redan första kvällen hann två av dem göra den freudianska felsägningen att Malmö är ”väldigt olikt Sverige”. Senare erkände en i sällskapet att han vid tandborstningen kom på sig själv med att tänka ”kan man dricka kranvattnet här?”. I rest my case.

Written by Adam Svanell

juni 17, 2009 den 4:26 e m

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hej! Ja, det var ju jag som intervjuade charmtrollet Hessle. Jag hade ingen anledning att betvivla det han sa. Har du sett hans leende? Man smälter ju. Dessutom har han en fin känsla för humor, den killen.

    Kram
    C

    Caroline

    juli 23, 2009 at 1:47 e m

  2. Hehe. Han kanske är mytoman, den gode Hassle.

    Adam

    juli 23, 2009 at 1:56 e m


Kommentera

