Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Så uppstod SKAP-gate

leave a comment »

När jag vaknade igår efter SKAP-festen övervägde jag att försöka sälja in Lena Adelsohn Liljeroths uttalande om The Pirate Bay till någon nyhetsredaktion. Men eftersom jag var trött och hade bokat tvättid nöjde jag mig med att blogga om saken.

Det som hände sedan är ett talande exempel för hur en nyhet kan skapas år 2009: Mitt blogginlägg följdes efter bara någon timme av en artikel hos Nyheter24, senare på eftermiddagen av ett inslag i P3 Nyheter, idag av rewrites och uppföljningar hos SvD, Aftonbladet, DN, Expressen och Sydsvenskan, samt slutligen av en KU-anmälan mot kulturministern.

David skriver längre om detta. Eric Schüldt har dessutom namngivit affären: SKAP-gate.

Written by Adam Svanell

maj 27, 2009 den 10:43 e m

Kommentera

