Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Phoenix smyggillar piraterna

leave a comment »

Intervju med Phoenix (artikeln publicerad i dagens SvD):

Albumaktuella Phoenix gör sommarens enda Sverigespelning på lördag i Hässleholm. När jag träffar fransmännen talar de om vikten av att inte tänka och tackar Pirate bay för att bandets skiva har läckt ut på nätet.

Medlemmarna i Phoenix har alltid varit för smarta för sitt eget bästa.

Medan många artister älskar att lägga ut texten om sin musik har de fyra Parisborna ägnat intervjuer åt att tala om teologi eller argentinska romaner. Under konserter har de envisats med att varva pophits med tio minuter långa funkjam.

På gruppens nya album är de två inledande spåren döpta efter den ungerske kompositören Franz Liszt respektive den femte världsutställningen i Paris. Ändå går gitarristen Laurent Brancowitz inte med på att kalla Phoenix för ett intellektuellt band.

– Vi är mer intellektuella än Mötley Crüe, det är jag säker på. Vi har aldrig varit speciellt fascinerade av rockmyten. Men vi vill samtidigt inte att vår musik ska vara intellektuell. När vi tänker för mycket misslyckas vi bara.

Det senaste misslyckandet kom inför inspelningen av gruppens nya skiva. Phoenix hoppades få nya infallsvinklar genom att arbeta på inspirerande, romantiska platser. Men när de lånade en ateljé som hade tillhört 1800-talsmålaren Théodore Géricault slutade det istället med att de tillbringade all tid i köket. Senare hyrde de en husbåt i Seine, varpå flera i bandet blev sjösjuka.

I slutändan kom skivan att spelas in hemma hos en kompis – Philippe Zdar från duon Cassius.

– Alla våra skivinspelningar blir slitsamma och närmast episka. Vi måste bli utmattade innan vi lyckas skapa något intressant. Det är först när vi är för trötta för att tänka som vi är oss själva, säger Laurent Brancowitz.

Där han sitter i Scandic Malmens hotellbar bekräftar den 34-årige fransmannen väl mytbilden av Phoenix som ett snyggt, medvetet band. I svart skinnjacka, solglasögon och Lyle & Scott-pullover talar han om betydelsen av stil och elegans:

– Många uppfattar stil som en motsats till substans. Jag tycker att både substans och stil bör ställas emot fulhet och utilitarism.

Basisten Deck D’Arcy, fullt upptagen med att äta en smörgås, mumlar instämmande mellan tuggorna.

På lördag spelar Phoenix på Siestafestivalen. I måndags släppte gruppen sitt nya album, modest betitlat Wolfgang Amadeus Phoenix. Fullängdaren, deras fjärde, är fylligare och mer välarrangerad än föregångaren. Att houseskallen Philippe Zdar suttit i producentstolen innebär dock ingen flirt med samplingar eller elektronik.

Phoenix har successivt rört sig mot ett mer livebaserat sound sedan 2000 års polerade genombrottssingel Too young. Det eleganta ljudet av dansgolv längs Grand Boulevards har bytts mot gitarrmattor på en trång rockklubb. Grunden förblir dock oförändrad: catchy popmusik som trots explosivitet känns sofistikerad, nästan subtil.

– Vi försöker ständigt göra musik som låter annorlunda mot våra tidigare skivor, men i slutändan är det de perfekta små poplåtarna vi älskar. Det kommer vi aldrig ifrån, säger Laurent Brancowitz.

Albumet låg uppe på Pirate bay redan för en månad sedan. Vad tycker ni om det?

– Officiellt tycker vi illa om det, men i hemlighet är vi glada. Det är otroligt frustrerande att ha gjort en skiva och behöva vänta på att den släpps. Vårt mål är att så många som möjligt ska upptäcka vår musik. Nu har skivan spridits en massa och det är vi tacksamma för, säger Deck D’Arcy som äntligen har ätit upp sin macka.

FAKTA: PHOENIX

Består av Laurent Brancowitz, Thomas Mars, Deck D’Arcy och Christian Mazzalai. När de spelar live förstärks bandet av den svenske trummisen Thomas Hedlund, som annars spelar i Deportees och Cult of Luna.

Bandet slog igenom i efterdyningarna av det sena 90-talets franska musikvåg med akter som Daft Punk och Air. De albumdebuterade 2000 med skivan United. Låten Too young blev en hit efter att regissören Sofia Coppola, som är tillsammans med Phoenix sångare Thomas Mars, använt den i sin film Lost in translation.

Medlemmarna träffades redan under uppväxten i Versailles utanför Paris. Innan Phoenix bildades hade Laurent Brancowitz bandet Darlin’ tillsammans med Guy Manuel de Homem-Christo och Thomas Bangalter från Daft Punk.

Phoenix fjärde album Wolfgang Amadeus Phoenix släpptes i måndags. På lördag 20.30 uppträder de på Siesta.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: