Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Expanderande popfest

leave a comment »

DSC_0826

Om Siestafestivalen (artikeln publicerad i dagens SvD):

Popfestivalen Siesta i Hässleholm har växt så att det knakar – från ett tusental besökare till det tiodubbla på fyra år. Framgångsreceptet är unika spelningar med stora utländska band. Det och ett konstant fint väder.

För några år sedan kunde den svenska festivalsommaren beskrivas som Hultsfred, Sweden rock och ett myller av småfestivaler. Sedan dess har Hultsfredsfestivalen minskat i besökarantal. Arvikafestivalen och Peace & love har växt, medan Where the action is och Way out west har tillkommit. Festivalutbudet har fått ett mellansegment.

Nu bankar ytterligare ett arrangemang på dörren till de halvstora festivalernas salong. När Siesta går av stapeln i Hässleholm i helgen hoppas festivalgeneral Mikael Fredholm på 10 000 besökare:

– Förra året kom det 7 500. Nu har vi redan sålt 6 000 förköpsbiljetter, vilket är 60 procent fler än vid samma tid förra året, säger han stolt.

Hässleholm har under 2000-talet blivit en omtalad popstad, en av landets mer osannolika sådana. Artister som Andreas Tilliander, Familjen och Sophie Rimheden har fått den lilla nordskånska kommunen att beskrivas som högborg för svensk electronica. När nu Siesta växer tar sig Hässleholm även in på festivalkartan.

– Hässleholm är en klassisk småstad. Ungdomarna pratar alltid om att de ska flytta härifrån. Men just för att det inte har funnits något att göra så har många engagerat sig i musik eller grävt ner sig i replokaler. Siesta är något som de unga här faktiskt kan vara stolta över, säger Mikael Fredholm.

Han var själv med och sådde det första fröet till festivalen i mitten av 80-talet. När regementet T4 skulle flytta ville en grupp ungdomar ta över militärens matsalshus för att använda som konsert- och replokal. För att få politikernas uppmärksamhet genomförde de en fredlig endagsockupation av byggnaden. Två år senare var den deras och Kulturföreningen Markan inledde sin verksamhet.

2003 drog föreningen igång Siesta med ambitionen att skapa en stor festival. De tre första åren kom dock inte mer än ett tusental besökare, och Markans styrelse beslutade sig för att lägga ner den förlusttyngda satsningen. Först när kommunen höjde sitt bidrag kunde föreningens Siesta-entusiaster övertala övriga att festivalen skulle leva vidare.

Det var tur att de lyckades. Sommaren 2006 kom 2 600 besökare, året därefter 4 500 och i fjol 7 500. Idag är Siesta en rockfestival av klassisk modell: tre dagar på ett grönområde med tillhörande camping. Alternativ pop, rock och indie dominerar, men utbudet är bredare än på exempelvis Emmabodafestivalen. Årets spelschema rymmer både Eldkvarn, Promoe och det amerikanska punkbandet Anti-Flag.

Vad är då hemligheten bakom framgången? Åtminstone delvis handlar det om bokningsstrategin, anser Mikael Fredholm:

– Vår ambition är att göra bokningar som sticker ut. Vi försöker hitta de oväntade artisterna, de som bara väljer att göra en spelning i Sverige per sommar. När det gäller stora band spelar det ingen roll om de inte har någon ny skiva i ryggen. De har alltid fans.

Mycket riktigt gör flera stora akter sommarens enda svenska festivalbesök under helgens Siesta – på torsdag amerikanska Sonic Youth, på fredag brittiska Placebo och på lördag franska Phoenix.

En annan förklaring till populariteten kan vara att festivalen är ovanligt billig. Biljettpriset 745 kronor är exakt hälften av vad ett besök i Hultsfred kostar. Som Mikael Fredholm påpekar har Siesta dessutom en tacksam placering i almanackan.

– Vi är i princip först ut av alla festivaler, och det i en period då ungdomarna snart ska sluta skolan. Siesta blir som en kickoff för sommaren, säger han.

Kanske bör framgångssagan ändå förklaras med hjälp av högre makter. Arrangörerna brukar nämligen ha en närmast osannolik tur med vädret. Mikael Fredholm:

– När vi skulle starta festivalen ringde jag och kollade med SMHI. De tittade tillbaka 10–12 år i tiden, och det visade sig att det hade varit kanonväder under just den här helgen varje år. Det var delvis därför vi valde den. Och än så länge har profetian slagit in, peppar peppar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: