Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Cowboytechno och kriminaljournalistik

leave a comment »

_MG_8542

Foto: Martim Guerra Silva.

Jag vet att det är lite fånigt med blogginlägg av typen ”förlåt att jag aldrig uppdaterar”. Ändå känner jag att jag måste säga:

Förlåt att jag aldrig uppdaterar.

Det har varit en intensiv period på sistone, med lämning av nya Novell samt ett stort projekt för Fokus. Den här veckan är det dock äntligen dags att skörda frukten. I morgon ska Novell-numret finnas ute i butik. Jag har där skrivit min längsta artikel någonsin – fjorton sidor om countrytechnogruppen Rednex.

Texten berättar bandets historia och redogör för den konflikt som har uppstått mellan flera tidigare medlemmar (totalt har femton olika personer varit med i bandet). I dag anser sig två olika grupper ”vara Rednex”. Den ena leds av Annika Ljungberg som säger sig ha rätt att använda bandnamnet i bland annat Norge och USA. Den andra leds av brittiska Julie Anne Tulley och innehar rättigheterna till varumärket Rednex inom EU.

Tidigare under den femtonåriga karriären har människorna bakom Rednex auktionerat ut hela bandet på Ebay, vid två tillfällen sparkat samtliga medlemmar samt hamnat inför rätta i Norge efter en nakenspelning med barnpublik. Bland annat. Denna absurda, underhållande och sorgliga karusell skildrar jag och fotograf Martim Guerra Silva i ett reportage byggt på ett femtontal intervjuer.

På onsdag har Novell releasefest på Moderna museet. Kom!

Jag har som sagt även skrivit ett reportage till veckans nummer av Fokus. Jag vet inte om jag ska avslöja exakt vad texten handlar om, men den har för mig inneburit ett tillfälligt karriärsskifte: från kulturskribent till krimreporter. Tidningen kommer ut på fredag.

Inga löften, men jag ska försöka vara en mer aktiv bloggare framöver.

Written by Adam Svanell

maj 18, 2009 den 1:18 e m

Kommentera

