Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Galasverige i folkets händer

leave a comment »

filmrost2

Om den svenska galasäsongen (artikeln publicerad i SvD igår):

Det kryllar av galor där nöjesåret 2008 summeras. Allt som oftast får publiken själv utse vinnarna. Men vad händer med prisernas status när svenska folket ersätter juryproffsen?

Håkan Hellström var gladfull, Nina Persson klädd i svart. Kleerup fick kissa i en mugg och Kent höll på att vinna fastän de mest har haft semester. När årets Grammisgala gick av stapeln på onsdagen blev det mesta som förväntat.

För två av fjolårets stora popnamn, Veronica Maggio och Markus Krunegård, slutade kvällen i besvikelse. Trots en bunt nomineringar vardera fick de båda förhandsfavoriterna traska lottlösa hem från Hovet. Men de behöver knappast ligga sömnlösa.

På lördag kan Krunegård och Maggio vinna två statyetter var på P3 Guld-galan. En dryg vecka senare är det dags för Rockbjörnen, där hon har en nominering och han tre. Vore det inte för att båda ligger på världens största skivbolag så hade de haft goda chanser även inför Manifest den 6 februari.

Grammisens tid som Det Stora Svenska Musikpriset – krönandet av årets skivkung eller drottning – är över sedan länge. Galan har gått från prestigefylld branschhändelse till ett skapligt tv-jippo i Let’s Dance-anda. Kursändringen förstärktes ifjol genom bytet av röstningssystem. Juryns val vägs numera samman med svenska folkets röster, och i den kanske viktigaste kategorin Årets låt agerar tittarna enväldig domare.

Att folket utser pristagarna är en tilltagande trend bland svenska galor. P3 Guld har sedan starten 2003 haft en modell som liknar Grammisens nya. För två år sedan införde Guldbaggegalan sitt Publikens pris, samtidigt som tv-priset Kristallen ökade antalet publikkategorier.

På 30-årsjubilerande Rockbjörnengalan har läsarna alltid fått bestämma, och projektledare Hanna Kastås har inget emot att andra tar efter konceptet.

– Än så länge är vi ensamma om att enbart gå efter läsarnas röster. Vi känner inte att de andra snor vårt koncept. Snarare är det kul att de tycker att det är en bra modell, säger hon.

När det gäller just musikpriserna är det lätt att dra paralleller till såväl skivindustrins som proffstyckarnas minskade makt. Lyssnare som hittar musiken på nätet behöver varken kritiker eller skivbolag, och röstar rimligtvis hellre fram pris själva än tar del av branschens interna ryggdunkningar.

Hanna Kastås påpekar att dagens konsumenter har vant sig vid interaktivitet.

– Det ligger i tiden att den som konsumerar en produkt får bestämma. Folk gillar att vara med. Jag tror också att många tycker att det är högre status att få ett sådant här pris än ett som branschen delar ut.

Må så vara. Lika ofta beskrivs dock publikröstande som något negativt. I en syrlig artikel om fjolårets Kristallen skrev journalisten Jan Gradvall: ”Om man anordnar en folkomröstning om vem som ska få Nobelpriset i kemi så vinner den som senast stod i Tv-shop och presenterade ett nytt fläckborttagningsmedel.”

Idag är Manifest den enda större musikgala som främst förlitar sig på jurygrupper. Mats Hammerman på arrangerande Sveriges oberoende musikproducenter ser ingen anledning att ändra på det.

– Idén med Manifest är att folk ska göra nya musikaliska upptäckter. Genom att duktiga journalister och musikkännare röstar fram vinnarna får man god- bitarna från föregående år. Om man släppte in publiken skulle vi nog bara få vinnare som redan är etablerade.

I ärlighetens namn har Manifest dock redan hoppat på folkets röst-trenden. I kategorin Årets osajnade utses vinnaren av besökarna på nätcommunityn Myspace. Något motsägelsefullt frångår Rockbjörnen samtidigt sin tradition och anlitar en jury till det ”lifetime achievement award” som delas ut med anledning av prisets jubileum.

Galasäsongen summeras därmed bäst i ett trött konstaterande. Så många priser. Så lika varandra.

Annonser

Written by Adam Svanell

januari 12, 2009 den 10:31 f m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: