Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Hbt-karisma?

with 6 comments

När en skiva lanseras eller en konsert sätts upp spelar arrangörens pressutskick en nyckelroll. Pressmeddelanden ska få tidningar att skriva, få igång snacket och i praktiken lägga grunden för marknadsföringen. Med det i åtanke är det märkligt hur dåligt skrivna de ofta är.

I somras var jag nära att skriva en hel SvD-krönika om den ohyggligt skitnödiga presstexten för Division Of Laura Lees senaste skiva. Jag lät bli eftersom det kändes lite internt, och uppriktigt sagt snudd på taskigt.

Nyss nåddes jag dock av nyheten att Antony and the Johnsons gör en konsert i Stockholm, detta genom ett pressmeddelande som gjorde att jag bara måste ta upp tråden igen. Arrangören Luger lyckas nämligen lansera ett helt nytt ord (frontsångare) samt slå fast att en utstrålning kan ha en sexuell läggning – allt i en och samma mening:

Antony and the Johnsons har sedan debuten år 2000 spelat i Sverige en handfull gånger, frontsångaren Antony Hegarty har tjusat svenskarna med sin androgyna röst och transexuella utstrålning.

Written by Adam Svanell

december 17, 2008 den 2:51 e m

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. död åt luger

    palliot

    december 17, 2008 at 2:58 e m

  2. oj det var hårt.. kasta skor på luger

    palliot

    december 17, 2008 at 2:58 e m

  3. ”…har tjusat svenskarna med sin transexuella utstrålning.”
    = vad man i Amerika kallar ”really offensive”.

    (dessutom felstavat. herregud.)

    Lil' A

    december 17, 2008 at 3:23 e m

  4. haha! absolut död åt luger. men vart är spelningen undrar ju jag?

    emelie

    december 19, 2008 at 1:14 f m

  5. ja inte visste man att det var tran-sexuell han var..

    kerstin

    december 19, 2008 at 10:39 f m

  6. […] Publicerat i Blogg by Adam på december 19th, 2008 Hur kunde jag glömma? När jag skrev mitt inlägg om usla presstexter missade jag av någon anledning att ta med ett riktigt guldkorn: Live Nations […]


Kommentera

