Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

”Tjock! Du är tjock!”

with 3 comments

Han har sitt eget sätt att författa, Carl Johan De Geer. Jag har precis tagit mig igenom Jakten mot nollpunkten, hans självbiografi (eller ”roman om mig själv” som han kallar den). Boken innehåller inte en enda avstavning. Detta har inte åstadkommits genom att avståndet mellan bokstäverna ökats i ett redigeringsprogram, utan genom att författaren omformulerat tills han uppnått jämna rader. Det estetiska före det språkliga. Så skriver en konstnär.

Boken hoppar mellan barndom och nutid, högt och lågt, skojigt och sorgligt, förnuftigt och tokigt. Framförallt är den väldigt underhållande. Jag har närmast konstant suttit och smålett under läsningen, och på slutet skrattade jag så mycket åt ett parti att jag känner mig tvungen att citera:

Livet består av miljarder ögonblick och under de flesta av dessa inträffar inte något egendomligt sammanträffande. Statistiskt är det därför rimligt att något konstigt inträffar då och då. Som att man tänker ringa upp någon man inte har pratat med på 50 år, närmar sig telefonen – och just då ringer den personen. Ibland finns det till exempel en förklaring. Som att personen sett mig på tv. Samtalet kan låta såhär:

”Carl Johan! Jag såg dig på tv. Vad tjock du har blivit. Du tackade mig aldrig för att jag gjorde en bokhylla åt dig i slöjden. Grönbetsad furu.”

Rösten tillhör en före detta klasskamrat från folkskolan i Kviinge. Börje är en nu pensionerad järnvägsarbetare vars vuxna barn emigrerat till Nya Zeeland. Han är berusad och bitter.

”Börje! Vad roligt”, säger jag artigt. Börje hör inte på, hans tankar svävar redan bort över oceanerna, han somnar under några sekunder, kommer sedan igen med förnyad kraft: ”Tjock! Du är tjock! Rrrrrrr snark.”

Jag hade just påbörjat en tidskriftsartikel om den svenska landsbygdens strukturförändringar på 1940-talet och hade samma dag kommit att tänka på Börje, artikeln skulle heta ”Börje, vart tog du vägen?”. Nu fick jag svaret. Artikeln blev inte skriven, jag hade föredragit att inte prata med Börje, jag vill föra min resonemang utan research.

Förresten, när jag såg Carl Johan De Geer prata på Söderbokhandeln för någon månad sedan medgav han att bokens titel inte har något alls med innehållet att göra, vilket han förvånades över att ingen recensent invänt emot. Jakten mot nollpunkten är egentligen en referens till samma film som Primal ScreamsVanishing point”. Man kan fråga sig varför denna halvrisiga 70-talsaction har fått ge namn till både en läsvärd bok och en av 90-talets bästa skivor.

Written by Adam Svanell

december 16, 2008 den 12:09 f m

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tjena, hittade hit av en slump.
    Har du sett vanishing point? Den är mer än en halvrisig actionfilm. Faktum är att den i sin tysthet kokmmunicerar något om ideal, verklighet och förhållandet mellan människan och omvärlden på ett beundransvärt sätt.

    Primal Scream tyckte (vilket är konstigt) att soundtracket var vedervärdigt till en så bra film, så de bestämde sig för att göra ett eget.

    Anton

    december 16, 2008 at 1:55 e m

  2. Inte bara har jag sett Vanishing point, utan även den usla 80-talsremake där storyn har ändrats till att Kowalski vill hinna hem till sin födseln av sin förstfödde. Jag tycker inte att någon av filmerna är jättebra, men får väl medge att originalet har sin charm.

    Det var visserligen ganska många år sen jag såg den, men det där med ideal, verklighet och förhållandet mellan människan och omvärlden gick mig nog förbi…

    Adam

    december 16, 2008 at 3:34 e m

  3. ”The chase, the desert, the shack, the girl, the road block, the end” – det säger väl allt om hur bra den filmen är? Här är du ute och åker i allt annat än en vit Dodge Challenger 440 från 1970!

    Albin

    december 17, 2008 at 11:06 e m


Kommentera

