Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Jag behöver hjälp

with 5 comments

När jag reser tycker jag om att läsa litteratur som utspelar sig där jag är. Det ger ett roligt mervärde till läsningen att kunna besöka de miljöer som beskrivs, och platserna känns mer spännande om man kan relatera dem till en bra historia. I allra bästa fall kan böckerna också skapa en djupare kunskap om området än den pliktskyldiga Lonely Planet-bildningen.

Tyvärr fungerar proceduren bäst i Europa och USA. Under det halvår jag bodde i Paris blev det både Rådström, Hylinger, Hemingway, Gautier, ÖstergrenBaudelaire och Slas. När jag däremot åkte till Thailand lyckades jag inte uppbringa något annat än Alex Garlands småfåniga The Beach.

Över jul och nyår åker jag till Vietnam, och därefter vidare en sväng till Hong Kong. Jag vill inte behöva göra om Thailandsfadäsen. Nu behöver jag lästips!

(Edit: Med tanke på att alla uppräknade ovan är män så får det gärna vara kvinnliga författare.)

Written by Adam Svanell

december 8, 2008 den 3:44 e m

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Howard Marks – Mr Nice, självbiografi.

    ett tips är att åka med Easy Riders i Vietnam. de åker upp med dig i bergen på motorcyklar och visar mycket skön natur och fina vyer. sen åker man omkring i några daga och får se vietnam på ett enligt mig bättre sätt än från en buss. annars är det ju även Hoi-an där maffian håller till, men även mycket duktiga skräddare. Där syr du upp dina nya kostymer. Halong Bay uppe i norr får du inte heller missa.
    Museét som visar saker från kriget är väldigt bra också, det ligger i Ho Chi Minh City. ho chi minh bjuder gärna upp till västerländska nattklubbar osm är bra

    palliot

    december 8, 2008 at 4:41 e m

  2. Du kan ju alltid läsa Michael Herrs ”Dispatches”. Den handlar mest om att det var helt värdelöst med Vietnamkriget, men det är ju en bok man förväntas läsa som ung journalist så det är väl lika bra att passa på.

    David Hylander

    december 8, 2008 at 6:08 e m

  3. I Thailand hade du kunnat läsa Michel Houellebecqs ”plattform”, där han löser världens problem genom prostitution. Försöker i alla fall.
    Den kan du för övrigt fortfarande läsa.

    Viktor Banke

    december 9, 2008 at 11:19 f m

  4. Men! Har du läst min krönika? Här:
    http://www.clearskiesmagasin.se/clearskies8-08/showPage.php?showPage=12

    Sammanträffande!

    Alice Eggers

    december 19, 2008 at 3:52 e m

  5. Det var det värsta. Great minds grubblar alike!

    Adam

    december 19, 2008 at 5:45 e m


Kommentera

