Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Svårtydd Mammut

with 4 comments

Som något av en Lukas Moodysson-kramare har jag varit rejält nyfiken på kommande Mammut, vilken beskrivits som en tillbakagång till det mer konventionella berättandet i Tillsammans och Lilja 4-ever. Förväntningarna minskade knappast när det kom ut att huvudrollerna skulle göras av Gael García Bernal och Michelle Williams.

Idag dök det upp en trailer, som jag givetvis kastade mig över. Två minuter senare kunde mitt intryck sammanfattas som: eeh, va?

Trailern väcker knappt några känslor över huvud taget. Filmen verkar inte rolig, inte sorglig, inte speciellt vacker. Musiken och klippningen antyder att det man ser är en tragedi, men det är oklart vad det är som är så hemskt. Man förstår faktiskt inte riktigt vad Mammut handlar om.

Antingen är det ett medvetet val av Lukas Moodysson, vilket jag i så fall uppskattar. (Hollywoodtrailers brukar ju vara så långa och övertydliga att det efteråt känns onödigt att se själva filmen.) Å andra sidan kan luddigheten lika gärna bero på att filmen inte har mycket till handling. Låt oss tro på det förstnämnda.

Written by Adam Svanell

november 28, 2008 den 5:58 e m

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ehh? trailern känns som ett skämt. som en dåligt ihopklippt blandning av cityakuten, the beach och lilja 4-ever typ. lustigt hur lik michelle williams var just oksana akinsjina också!

    emelie

    december 4, 2008 at 12:00 f m

  2. Får göra dig besviken då. Filmen är övertydlig och handlingsfattig. Svårt att begripa syftet med den. För inte ens när jag har sett den förstår jag vad den handlar om egentligen. Lite globaliseringskritik jovisst. Föräldrar som inte har tid med sina barn. Jodå. Och jag tror att just den där luddigheten och att man har svårt att kort sammanfatta vad filmen handlar om, gör att många recensenter sätter ett högt betyg. Som lite för säkerhets skull. Det är ju ändå Moodysson liksom, som återkommer med en ”riktig” film… Många nämner dock både övertydligheten och händelslösheten.

    Bästa och enligt mitt tycke den mest sanna recensionen finns på Moviezine.
    http://www.moviezine.se/film/mammut

    Avea

    januari 20, 2009 at 4:43 e m

  3. Jag vill åtminstone se den innan jag kritiserar den.

    Lindborg

    januari 21, 2009 at 7:05 e m

  4. Mammut är absolut en film jag ska se..

    Helena Granersten

    januari 26, 2009 at 10:55 f m


Kommentera

