Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Istället för Falkvinge: Svartskägg

with 3 comments

I Ipredtider glömmer man lätt att ordet pirat kan betyda något annat än illegal fildelare på nätet. Därför har det blivit minst sagt förvirrande när svenska medier nu har börjat rapportera om problemen med somaliska fartygskapare.

Under de gångna veckorna har jag klickat på artiklar som Omöjligt att stoppa piratpengarna, Pirater motas i Asien och Pirater begär 25 miljoner dollar, och väntat mig nya turer i diskussionerna om integritet och upphovsrätt. Istället har jag fått skildringar av sjörövaruppgörelser i Indiska oceanen.

Kristin Lundell skriver i dagens SvD att fildelningsdiskussionen är sömnframkallande. Samma åsikt brukade dyka upp på morgonmötena när jag jobbade på tidningens kulturredaktionen. Något oroat undrar jag därför: Vad säger det om mig att jag finner Rick Falkvinge, Henrik Pontén och Rasmus Fleischer mer spännande än Svartskägg, Henry Morgan och Long John Silver?

Written by Adam Svanell

november 24, 2008 den 2:15 e m

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Man kanske skulle skilja på ‘sömnframkallande’ och ‘oviktiga’? Allt som är viktigt är inte kul? Och det mesta som är kul är inte så viktigt. Mer än för att man behöver skratta av sig lite.

    Roland Ch. Johansson

    november 24, 2008 at 4:13 e m

  2. Världen är förvirrande! Självklart bör allt om pirater handla om fildelning?
    Personligen ägnar jag inte fildelning ens ett förstrött intresse. Most boring!
    Att ens vilja argumentera för stöld…

    Lars Jönsson

    november 24, 2008 at 7:14 e m

  3. Kanske skulle trots allt Lars Jönsson ägna ett förstrött intresse åt fildelning? Då skulle han förhoppningsvis åtminstone lära sig att skilja mellan stöld och brott mot ett monopol (upphovsrättens kommersiella del).

    Björn Felten

    november 25, 2008 at 1:36 f m


Kommentera

