Adam Svanell

Journalist, skribent och filmare. Redaktör för musiktidningen Novell.

Vita människor myllrar inte

with 2 comments

På JMG skrev jag en gång om den onda cykel som var rapporteringen om sverigedemokraterna kring förra valet. I sin ambition att inte gå sd:s ärenden skrev reportrar ofta överdrivet kritiska artikar om partiet. Vad blir följden? Läsarna märker av journalistens partiskhet, och kan mycket väl reagera genom att tycka synd om och sympatisera med sd.

Jag upplever att svenska journalister överlag blir ängsliga, försiktiga och konflikträdda när vi ska skriva om invandringsfrågor. Rädslan att stöta sig med någon tillåts ofta överskugga viljan till ett givande meningsutbyte.

Så här säger Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri:

I den feministiska diskussionen handlar mycket om att flytta ner diskussionen, titta på familjen och hur könsstrukturer påverkar vårt vanliga liv. Jag skulle gärna se samma utveckling i diskussionen om integration.

Citatet kommer från en artikel som jag har skrivit för Quick Response. Ämnet är kultursidornas ansvar för att spegla främlingsfientlighet och integrationsfrågor, och förutom Chukri har jag talat med Karin Magnusson och Björn Wiman. Läs gärna texten. Jag misstänker att få hittar till Quick Response på eget bevåg.

Min kompis och Novellkollega Kim Nordberg har förresten gjort en granskning av rapporteringen kring Lars Vilks rondellhundar. Slutsatsen: I mindre än var fjärde artikel fick någon muslimsk person uttala sig, trots att merparten innehöll yttranden om muslimer.

Plus – när vi ändå är inne på främlingsfientlighet och kulturjournalistik: Annina Rabe skriver tänkvärt (och roligt!) om recensionerna av Hanif Kureishis nya bok:

Varför, varför använder för övrigt så många fortfarande begreppet ”myllrande” när det handlar om litteratur skriven av människor med icke västerländskt ursprung? ”Myllrar” pakistanskättade engelsmän mer än andra? Vad innebär det för övrigt att ”myllra”? Nu menar jag ordet ”myllra” i både bokstavlig och bildlig bemärkelse. Jag misstänker starkt att den västerländska synen på människor med invandrarbakgrund är dels att de är många, och med likartat utseende i våra ögon, därav ”myllrandet”. Helvita människor myllrar av någon anledning mycket sällan.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hej Adam. Vilken myllrande layout du har, hoppas du laddar upp lite bilder och vässar popjournalistiken….

    mvh daniel (situation s)

    Danielfrilans

    november 5, 2008 at 3:04 e m

  2. Hej Adam!
    Kul citat! (jag kanske lånar det)
    Själv är jag nybliven bloggare här: http://medievarlden.wordpress.com
    Vi hörs!

    axel

    november 5, 2008 at 3:18 e m


Kommentera

